Skip to content

Copyright Criminals – trailer

Pe zi ce trece apar din ce in ce mai multe discutii, filme, documentare pe tema copyright ului, a ceea ce inseamna el si cum se aplica.
In ultimul newsletter de la Dj Spooky am aflat despre acest film care tocmai s-a lansat: Copyright Criminals in care Pete Rock, Qbert, Dj Spooky, E-Lp, De La Soul, Lawrence Lessig si Public Enemy (Chuck D si Hank Shocklee) vorbesc despre sampling si copyright.

Pentru a face o imagine cat mai clara, realizatorii filmului, Ben Frantzen si scriitorul Kembrew McleodIn discuta despre aceasta problema (daca imi permiteti sa o numesc asa) cu multi dintre artistii cunoscuti: Mix Master Mike, Clyde Stubblefield, George Clinton, El-P, Mr. LenHarry, Allen, Anthony Berman, Jeff Chang, Cibo Matto, Coldcut, Danger Mouse, Pam the Funkstress, Eyedea & Abilities, Ken Freundlich, Bobbito Garcia, Kid 606, Matmos, Mr. Dibbs, Prefuse 73, Sage Francis, Tom Silverman, Greg Tate, Siva Vaidhyanathan.

Mi-au venit in cap doua citate care cred ca ar putea sa explice neintelegerea mea asupra acestui subiect:
“Music, after it’s over, is gone in the air, you can’t never capture it again”
“Can you own music?”



https://www.copyrightcriminals.com

* SA NU SE INTELEAGA GRESIT!!! Ne place nespus de mult sa contribuim la evolutia acestei miscari si cred ca suntem printre putinii care chiar investesc in cd uri, vinil uri, dvd uri, carti, reviste si programe – desi le gasim si pe torrent!!! Dar modul in care este prezentata problema in anul 2010 mi se pare invechit si neadaptat. De exemplu Girl Talk a folosit pentru un album (pentru care a fost dat in judecata – motivul aparitiei documentarului Good Copy Bad Copy) 500 de sample – legal ti-ar trebui zeci de ani, tone de acte (tone la propriu) si cateva milioane de euro pentru asa ceva. Dupa reglementarile actuale, cam toti djii si cam toate petrecerile la care mai scapa cate un sunetel de pe vreun disc timbrat sunt in afara legii.
*Nu as fi facut aceasta paranteza daca nu mi-as fi luat niste comentarii negative in urma compilatiei 1st year – gen ca este un produs “asa, mai fara valoare” pentru ca nu are timbru de la una din entitatile Ro care, de altfel, taxeaza pe modelul romanesc in care cetateanul sau pers. juridica are datorii legale aka financiare fata de acestea in acelasi timp in care tot aceste institutii iti ofera un relativ “nimic” in schimb (putinele lucruri care intra in atributiile acestora vis-a-vis de artisti veti constata ca sunt invariabil contra cost – desi ei sunt o institutie bugetara si nu platesc pentru nici un demers – ba mai mult, pe langa bugetul de la stat, a se citi “de la noi”, mai au dreptul la max. 15% stimulente salariale pentru personal ce provin din banutii facuti de ei cu atata amar de munca – a altora).
Despre autoritatea acestor entitati in afara Ro nici nu se poate pune problema – you’re on your own. Deci concluzia va lasam sa o trageti singuri, mai ales dupa trailer si dupa vizualizarea Copyright Criminals (asta in caz ca doriti sa-i sustineti pe cei care l-au produs si urmeaza sa-l cumparati).