“Before the war, Bucharest, Rumanian capital, was known as the “Paris of the Balkans”, and nightlife was gay. During the three years of collaboration with the Nazis, Rumanian fascists waxed fat, but now they are caught between Nazi terror and Russian vengeance.” Image by © Bettmann/CORBIS – 24 Mar 1944
Cinema / Teatrul de vară Capitol
Ansamblul Cinema / Teatrul de vară CAPITOL, ca încadrare în orașul București, se află în zona protejată nr. 06, bulevardul haussmannian, subzona Cp1b, un segment distinct al axei majore est-vest.
Elementele definitorii pentru bulevardul haussmannian sunt profilul transversal constant și echilibrat, plantația de aliniament și racordarea la țesutul învecinat.
Cinema CAPITOL se desfășoară pe 630 mp. La sud, parcela are o deschidere de 16 m către Bd. Elisabeta iar la nord 15 m constituie fațada spre str. Constantin Mille. La est se află Cinema Festival (actualul Club Krystal) și la vest Hotel Cișmigiu și Institutul de Mecanică a Solidelor.
Cele 2 clădiri se încadrează în Lista Monumentelor Istorice astfel:
- Ansamblul de arhitectură “Bd. Elisabeta”, B-II-a-B-18672, între I.C. Brătianu și Bd. Schitu Măgureanu, sector 3, 5, sf. sec. XIX – prima jum. sec. XX;
- Grădina Cinema CAPITOL, B-II-m-B-19202, Str. Mille Constantin 13, sector 1, înc. sec. XX;
- Cinema CAPITOL, cod B-II-m-B-18683, Bd. Elisabeta 36, sector 5, sf. sec. XIX – înc. sec. XX.
Istoric și perspective pentru viitor: 1912 – 2020
1912 Ziarul Rampa anunță deschiderea Cinema Clasic ce are loc Sâmbătă, 26 Mai: “Un eveniment în viaţa bucureşteană: noul şi marele Cinema Clasic, splendid local construit anume în acest scop pe Bd. Elisabeta la nr. 10 (în unele surse la nr. 14), peste drum de Radivon, îşi deschide porţile sâmbătă. Doi tineri artişti, d-nii: Nicolaie Grigorescu de la Teatrul Naţional şi Mănescu, un distins sculptor, au luat iniţiativa de a construi un mare teatru-cinema, sub denumirea de Cinema Clasic. E o sală superbă, înaltă, higenică, cu un rând de loji şi cu peste 1000 locuri. E spelendit amenajată.”
1913 Prima premieră descoperită în timpul studiului istoric a fost “Culesul viilor“, un film publicitar care datează din 3 Ianuarie 1913, despre producția vinurilor din Valea Călugărească.
Compania de producție cinematografică Filmul de Artă “Leon Popescu” (proprietarul Teatrului “Leon Popescu”, fost Liric) se lansează cu o premieră la Cinema Clasic, în 11 Iunie 1913 – “Amorurile unei prințese“, regizat de Marioara Voiculescu. Surse indică un al doilea cinematograf Clasic, în zona Moșilor.
1915 Se aprobă planurile de transformare a casei dr. Dobrovici în cinematograf. Imobilul devine foyer și aparat de intrare și se adăugă o sălă de cinematograf. Inițial Capitol s-a numit Cinema Clasic, iar adresa era bulevardul Elisabeta, nr. 14. Deși planurile sunt aprobate de către arhitectul șef al orașului, arhitectul cinematografului nu este cunoscut. Observăm nota și intenția “a se construi” în nordul parcelei, acolo unde peste 1 an apare Teatrul de vară Alhambra (actual Capitol).
1916 Conform planurilor arhitectului Nicolae Nenciulescu, încep construcțiile de amenajare pentru Teatru de vară Alhambra, situat pe strada Sărindar.
Pe planuri observăm numele proprietarului, Dumitru Papaianopol. Pe latura din Vest, vecini sunt Bragadiru, pe latura de Est este proprietatea d-lui G. G. Arion. Spre latura de Sud a parcelei este menționat, în continuare, dr. Dobrovici, de unde putem deduce că în momentul proiectării încă nu fusese construită sala Cinema Clasic.
Clădirea a fost realizată stil eclectic, iar lucrările de stucatură, cariatidele și statuile au fost executate din ghips de către sculptorul Spiridon Georgescu.
1917-1923 Datorită situației incerte din acea perioadă, intuim că atât inaugurarea Cinema Clasic cât și Teatru de vară Alhambra au avut loc după încheierea primul război mondial.
Cinema Clasic bulevardul Elisabeta 14, Duminică 30 decembrie 1923 Inaugurarea ”Țigăncușa dela iatac” – film românesc în 5 acte de Victor A. Beldiman
1923 Are loc “inaugurarea” Cinema Clasic cu filmul românesc în 5 acte, ”Țigăncușa dela iatac”. Probabil inaugurarea se referă la schimbarea proprietarului (dr. Dobrovici -> I. Gabor) sau reluarea programului de proiecții, după o pauză cauzată de primul război mondial. Din textul adăugat cu pixul reiese că inaugurarea a avut loc în prezența Regelui și Reginei României.
O bună perioadă de timp, accesul către sala cinematografului se făcea prin parterul casei de pe bulevardul Elisabeta, nr 14.
1938 după schimbarea numelui în Cinema CAPITOL, aparatul de intrare și foyerul sunt radical transformate prin intervenția realizată de arh. Henrieta Delavrancea Gibory, în stilul modernist Bauhaus.
1947 – 1948 În timpul naționalizăriii, Cinema Capitol și Teatru de vară Alhambra trec în proprietatea și administrarea statului, prin Ministerul Artelor și Informațiilor. Ulterior Teatru de vară Alhambra devine Grădina Capitol, cu adresa pe str. Constantin Mille, fosta Sărindar. Cinema Capitol este redenumit Cinema I.C. Frimu și pierde, pe lângă identitate, semnalul luminos. Bd. Elisabeta primește numele de bd. 6 Martie, cunoscut ca “șase a treia”.
1977 Cutremurul afectează ansamblul, rezultând avarii semnificante la nivelul structurii cât și la nivelul acoperișului.
Cinema / Teatrul de vară CAPITOL, între bulevardul Elisabeta 38 și str Constantin Mille 13. Releveu parter 1977 – 1990
1977–1989 Se realizează o serie de intervenții modificări arbitrare, în cazul ambelor imobile:
– Teatrul de vară din str. Constantin Mille
se îndepărtează statuile de pe fațadă cât și o parte din decorațiuni;
aparatul de intrare este re-compartimentat, eliminând scările pentru a face loc unui grup sanitar;
ușa de acces este înlocuită;
se adaugă un nivel intermediar destinat noii camere tehnice de proiecție;
accesul la balcon se realizează prin instalarea unor scări metalice în grădina de vară.
– Cinematograful din Bd. Elisabeta
subsolul și grupurile sanitare sunt utilizate în comun cu Cinematograful Festival.
1990 Ansamblul este în patrimoniul Ministerului Culturii, care îl administrează prin RADEF. În scurt timp, cinematograful și grădina de vară se închid și ies din circuitul public.
2007 În interiorul Cinema Capitol, are loc un eveniment care a durat o zi, intitulat Zona autonomă.
Pisica Pătrată / street art ca micro-intervenție de regenerare urbană / Iulie 2009
2008 Save or Cancel demarează o serie de evenimente culturale independente care se întind pe durata a trei luni, în perioada Iunie-August. Intitulată Reabilitarea Teatrului de vară Capitol, această re-activare a grădinii s-a desfășurat în 3 etape: igienizarea spațiului, apel deschis pentru idei și program de evenimente.
Cinema / Teatrul de vară Capitol, foto Ștefan Tuchila, 2009
2009 Are loc o nouă serie de evenimente cultural-artistice, reintroducând temporar spațiul în circuitul public. Teatrul de vară CAPITOL MMIX, s-a întins, și de această dată, pe durata a trei luni.
revisiting the garden, Teatrul de vară Capitol, str. Constantin Mille 13. foto Dincolo de fațade, 2 Aug 2014
2014 Timp de 3 nopți ecranul a fost luminat de o serie de experimente video care au animat elementele și interiorul Teatrului de vară CAPITOL. Evenimentul Revisiting the garden i-a avut ca invitați pe vloop și VJ VLC.
Perla grădinilor de vară, o ruină – articol realizat de DIGI 24, 2015
2015 Save or Cancel, împreună cu echipa DIGI24, a realizat un material care prezintă istoria Cinema / Teatrul de vară CAPITOL, cât și starea actuală.
Cinema / Teatrul de vară Capitol – video realizat de feeder.ro / Save or Cancel, 2016
2016 La 100 de ani de la construirea Teatrului de vară, Save or Cancel propune o campanie de conștientizare și de sensibilizare față de patrimoniul cultural național, cu aplicație pe Cinema / Teatrul de vară Capitol, relevând potențialul de hub cultural independent al ansamblului. Alături de ArCub și alți parteneri, un apel deschis pentru proiecte artistice a reactivat memoria colectivă, reintegrând monumentul în circuitul public prin reinterpretări democratice ale spaţiului urban ca spaţiu cultural, explorând legături între artă, natură și oraș.
Reactivarea cinematografelor – patrimoniu și comunitate. În contextul în care România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportate la numărul de locuitori, iar în București în ultimul an au fost închise mai multe cinematografe din diverse motive de securitate, necesitatea redeschiderii cinematografelor devine deosebit de actuală.
RE:thinking cinemas este un eveniment care aduce împreună diferitele inițiative legate de reactivarea cinematografelor, în special a celor aflate în clădiri de patrimoniu, deschizând dialogul privind posibilitățile de intervenție în viitor: Teatrul de vara Capitol, Cinema Marconi, Cinema Favorit, Flamura (Grupul de inițiativă Flamura) din București și Cinema ARTA din Cluj despre potențialul pe care aceste spații le au pentru comunitate, cât și despre valoarea lor de patrimoniu.
Teatrul de vară și Cinema CAPITOL, foto Alex Iacob, 2016
Teatrul CAPITOL Cinema, bulevardul Elisabeta – ”Femeia în Lună”, 1932
2017-2018 Save or Cancel continuă campania de conștientizare și sensibilizare față de patrimoniul cultural național, cu aplicație pe Cinema / Teatrul de vară Capitol, relevând potențialul economic, social și educațional al tuturor spațiilor culturale abandonate din România, prin implicarea artiștilor și comunității locale în cadrul unor proiecte trans-sectoriale, multidisciplinare, colaborative. 4 conferințe, 3 instalații artistice, 4 expoziții și 3 apeluri deschise pentru idei vor reactiva memoria colectivă, reintegrând monumentele în circuitul public prin reinterpretări democratice ale spaţiului cultural, explorând legături între artă, natură și oraș.
Hub cultural Capitol, conversie a patrimoniului construit, concept Save or Cancel, 2009-2012
2020 Hub cultural: conversia Cinema / Teatrul de vară CAPITOL
Ansamblul prezintă, pentru publicul spectacolelor de cinema, teatru sau de revistă, dar și pentru cel al evenimentelor diverse culturale – un spațiu nou, re-descoperit, aflat în centrul capitalei, într-o zonă recunoscută pentru activități culturale și recreaționale, cu un potențial interesant ca spațiu de manifestare a culturii dar și de generare a acesteia. Spațiul poate fi investit cu o dublă menire.
Prima funcțiune conceptuală are un rol memorial – capacitatea de a integra și prezenta o parte din cultura existentă și funcțiunile aferente acesteia, aducându-le în contemporan, materializate. A doua menire este regenerarea urbană continuă prin “construcția socială a obiectului”, aflată la convergența artefactelor culturii existente cu momentul actual, mereu reînnoit.
În cazul de față, ansamblul Cinema / Teatrul de vară CAPITOL a ajuns în pragul distrugerii datorită avariilor provocate de cutremurul din 1977 dar și din cauza uitării. Acest spațiu a apărut dintr-o necesitate a orașului în dezvoltare, și a fost animat până la scoaterea lui din uz, și ocazional după acest moment.
În cazul particular al monumentelor istorice, dimensiunea timpului este un factor de o importanță aparte și orice intervenție, cum ar fi conversia, trebuie nu doar să evidențieze această dimensiune, ci și să o potențeze.
Analiza fenomenului de hub cultural, printr-o operație de conversie a patrimoniului construit, ne arată că arhitectura există în dimensiunea timpului și mișcării, despre care Jean Nouvel spune că ”One conceives and reads a building in terms of sequences.” Astfel configurarea spațială poate permite noi seturi de relații, dinamice, între spațiile existente și nevoi actuale, identificate alături de comunitate.
Proiectul din care face parte acest studiu istoric a fost prezentat în cadrul Street Delivery 2013, Train Delivery, o expoziție la ArCub în Noiembrie 2016 și face parte din expoziția itinerantă Anuala de Arhitectură București, ediția 2016.
Text: Cristina Popa și Andrei Racovițan
Arhive: arh Nicolae Nenciulescu (Bucureștiul meu drag), Bettmann (CORBIS), Nae Ionescu, Dr. M. Athanasiu, Willy Prager, Andrei Barsan, arh Răzvan Luscov
Foto: Cristian Vasile – Igu, Ștefan Tuchila, Lucian Bărăitaru, Alex Iacob (feeder.ro)
Video: VJ VLC (feeder.ro), DIGI24
Imagini: Save or Cancel, Cristina Popa, Andrei Racovițan, Lucian Racovițan, Dimitrie Grigorescu, Ana Dămoc, Sandu Milea Lucian
Despre Save or Cancel
Din 2008, Save or Cancel este un mediu de comunicare și propagare a artelor și culturii, promovând și facilitând rolul acestora în societatea contemporană.
Programele multidisciplinare auto-inițiate de Save or Cancel au ca scop identificarea oportunităților sustenabile și adaptabile de (re)valorizare a existentului prin proiecte de arhitectură, culturale și editoriale.
Acest articol face parte din campania “hub cultural Cinema / Teatrul de vară CAPITOL” și poate fi citit integral pe feeder.ro
Un proiect cultural co-finanțat de AFCN
PARTENERI: ArCub, CNDB, Teatrul Mic, Cinema Marconi, Zeppelin, IQAds, feeder.ro